Синдикатот на УПОЗ бара итна работна средба, со Министерот за финансии Фатмир Бесими, на која треба веднаш да се пристапи кон потпишување на Колективни договори за вработените во Министерството за финансии, Бирото за јавни набавки и Управата за имотно правни работи, како и за останатите орагни во состав на Министерството за финансии.

На 28.11.2023 година, Комисијата за солидарен фонд ја одржа својата 15-та седница, на која беа разгледани барања по најразлични основи поднесени од страна на членовите на Синдикатот на УПОЗ. Во периодот помеѓу две седници, беа реализирани вкупно 44 неповратни барања во вкупен износ од 188.900,00 денари а беа одобрени и две вонредни позајмици за лекување во износ од 30.000,00 денари.

Со цел да им се излезе во пресрет на членовите на Синдикатот за поднесените барања, на 28.11.2023 година Комисијата за Солидарен фонд, ја одржа својата 15-та седница на која беа разгледани барањата на членовите по разни основи.

По основ парична помош за боледување беа поднесени шест барања барања кои во вкупен изнесуваат од 37.000,00 денари. Две барања беа поднесени и реализирани по основ парична помош за лекување во вкупен износ од 60.000,00 денари а беа реализирани и четири барања за парична помош во исклучителни случаи во вкупен износ од 24.000,00 денари. Исто така на седницата беа разгеледани и девет барања за парична позајмица по разни и одобрен износ од 195.000,00 денари.

Во периодот меѓу двете седници од 19.10 година до 27.11.2023 година, согласно Правилникот беа одобрени и исплатени вкупно 46 барања во вкупен износ од 218.900,00 денари и тоа:

  • Парична помош за новороденче – 13 барања во износ од 39.000,00 денари
  • Парична помош за смрт на член на Фондот – шест барања во износ од 120.000,00 денари
  • Парична помош за смрт на член на потесно семејство – 9 барања во износ од 90.000,00 денари
  • Парична помош за пензионирање – 5 барања во износ од 14.900,00 денари
  • Парична помош за прваче – 11 барање во износ од 33.000,00 денари и
  • Парична позајмица за лекување – две барања во износ од 30.000,00 денари.

Два месеци, штрајк во обвинителство, скоро цела година протести во судство, преговори со Влада се прекинати поради ароганцијата на Вицепремиерот Фатмир Битиќи и Буџет за 2024 година, во кој нема ништо за работниците ама има 78% за функционерите.

Да биде уште полошо, Владата има намера, во најбрз можен рок, во скратена постапка или со европско знаме да ги измени сите посебни закони за да вработените во месец март не добијат усогласување кога ќе се покачи минималната плата.

Згора не сето ова, пред неколку денови Вицепремиерот Фатмир Битиќи ја даде можеби најсрамната изјава за медиумите во историјата на Македонија.

Во изјавата Фатмир Битиќи, ги обвини вработените дека тие се виновни за незавршени предмети во судството, обвинителството и за состојбата во здравството и надвор од секој здрав разум кажа дека ако се зголемеле платите, нема да има пензии, домување за студентите и учебници за учениците.

Не личи, Вицепремиер на Влада наместо, да ги решава проблемите на граѓаните да ги хушка и да игра со емоциите на пензионерите, родителите и студентите дека вработените се виновни за се што се случува во државата.

Бидејќи новата вредност на просечната плата за месец септември е 37.876,00 денари, го повикувам Фатмир Битиќи да дојде овде и да праша кој од овие вработени има 37.876,00 денари плата.

Да праша колкави се платите на овие вработени овде и како преживуваат, и да објасни како тоа вработените кои можат да го сонуваат просекот на државата се виновни за се што е лошо, а тој и неговите другари функционери од сите политички партии се херои кои заслужуваат да добијат 2.500 евра плата од народни пари.

Денес тука се само мал дел од вработени од судство, обвинителство, фонд за здравство, државниот завод за статистика, министерства, секретаријати, инспекторати, агенции, фондови управи ... потенцирам мал дел, а поддршка на овој протест даде и СО при Кабинет на Претседател на РСМ.

Доколку пратениците во Собранието, не почнат да ја работат својата работа и не застанат на страната на работниците, кога ќе го гласаат новиот Буџет, да знаат дека се ближат избори, а вработените памтат.

За крај и покрај сите притисоци од директори, раководители и разно разни душебризници тука сме, дојдовме, а следниот пат ќе дојдеме и побројни.

Вработените во Народниот правобранител започнуваат со мирен протест, но граѓаните и во овој период ќе можат да реагираат на неправилностите и повредата на правата, која секојдневно им се случува од страна на субјектите од јавниот сектор.

Надлежноста на Народниот правобранител, како борец за еднаквост и заштита на правата на граѓаните, но пред се е контролен механизам на институциите од јавниот сектор при нивно прекршување на законски и со устав загарантираните права.

Меѓутоа, правата на вработените во Народниот правобранител не се еднакви како на останатите вработени во јавниот сектор. Во оваа смисла би навеле дека иако секојдневно имаме поплаки за повреда на правата на вработени во субјектите од јавниот сектор, на кои лица се трудиме да им помогнеме во остварување на нивните законски права, истото не може да се каже за подобрувањето на првата на вработените во Народниот правобранител.

Секоја Омбудсман институција во светот, па и Народниот правобранител кај нас, треба да биде самостојна и независна, целосно одвоена од институциите спрема кои презема дејствија за заштита на правата на граѓаните, што кај нас не е случај.

Поради закочената постапка на усвојување на измени на постојниот Закон за народниот правобранител, во моментов не можат да се надминат одредени слабости кои се искажани и нотирани од страна на Европската комисија во извештаите за напредокот на државата, а осбено во Извештајот за реализираната Оценска мисија. Воедно со усвојување на Предлог – Закон за изменување и дополнување на Законот за народниот правобанител кој се наоѓа во Собранието, би се спровела Препораката на Европската комисија против расизам и нетолеранција при Советот на Европа, која препорачува властите да  дадат финансиска независност на Канцаларијата на Народниот правобранител за користење на своите буџетски средства, без да се бара одобрение од Министерството за финансии, а воедно и да се подобри финансиската состојба и мотивација за работа на вработените во Народниот правобранител.

Час поскоро, е потребно ново законско решение со кое вработените во Народниот правобранител, нема да бидат во кругот на вработени опфатени со Законот за административни службеници, туку ќе бидат самостојни и независни.

Исто така, за вработувањето во Народниот правобранител и за пополнување на упразнети работни места нема да се бара согласност од Министерството за финансии.

Наведуваме дека е потребно, да се обезбедат посебни средства со буџетот со кои ќе се финансира работата на Народниот правобранител и на Одделот за внатрешна контрола, активности кои со години повремено се финансираат со проекти финансирани од странски партнери.

И секако, не помалку значајно, без одлагање да се зголемат платите на вработените во Народниот правобранител, затоа што нашие месечни примања во моментот многу заостановаат зад платите на останатите независни и регулаторни тела, како и на вработените во администрацијата воопшто.

Во контекст на ова наше барање ве информираме дека при оснивањето на Народниот правобранител во 1998 година, платите на стручната служба биле со еднаков коефицинет на ранг на судиите на основен суд, што значи дека државата во минатото имала повеќе сенс за значењето на оваа институција како заштитник на правата на граѓаните.

Поради сето ова, вработените во Народниот правобранител и како орган на Републиката формиран со Устав и закон, јавно го повикуваме Собранието на РСМ и пратениците веднаш да спроведат постапка за измена и дополнување на Законот за народен правобранител со вградување на горенаведените споменати прашања.

Напоменуваме дека согласно нашите надлежности, вработените во Народниот правобранител, секојдневно работат со лични податоци на граѓаните, со класифицирани податоци, имаат директен контакт со сите категории на граѓани, особено со оние најранливи групи, вршат увид во институции и установи од секаков тип, што секако е причина тие да добијат одредено покачување на платите кое го имаат повеќе субјекти во државата кои немаат ни приближно вакви надлежности.